Sunday, March 13, 2011

Cara pasang Scroll Box pada blog

Berpinau mata aku cari soklan yang ditanya pasal scroll dalam entry.. tak jumpa plak sapa yang tanya, padahal ada 2 3 orang yang tanya soalan yang sama.. Dah tu, jawapan aku asik nanti nanti nanti, nampak sangat dah berkurun punye soalan aku perap...

Dan sudah tiba masanya untuk aku jawab jawapan yang nanti2 itu...

Ada sesetengah orang tak suka kalau ada entry serabut panjang2. Jadiknye dorang sukaaaa nak carik cara macammana nak memendekkan entry dengan pelbagai cara. Ada yang letak readmore.. dan ada jugak yang letak scroll dalam posting....

Uols paham tak scroll dalam posting tu hape??

Tak paham takpe, jap2 lagi mesti paham..

Kira setiap entry kalau boleh dia nak selaraskan sama panjang... takmo ada panjang, ada pendek.. gitu...

Ok begini ye...

1: Masuk kat new post macam biasa.. like uols nak buat entry baru...

2: Then masukkan coding ini...




<div style="border: 2px solid ; background: transparent none repeat scroll 0% 0%; overflow: auto; -moz-background-clip: -moz-initial; -moz-background-origin: -moz-initial; -moz-background-inline-policy: -moz-initial; width: 450px; height: 100px;">
Kat sini uols boleh masukkan text or segala jenis mak nenek gambar yang ado...
</div>


3: Width boleh tukar ikut lebar entry uols.. macam aku, aku buat jadik 400px.

4: Height jugak boleh ditukarkan ikut keselasaan mata uols.. lebih molek jadik 400px...

5: Border jugak boleh ditukar dari 2px ke berapa tebal yang uols nak..

Contoh yang aku buat...







selamat mencuba... ^peace^
♥CikPuteh@ReenDiane♥

No comments:

Post a Comment

conteng lah sket.... *wink* jangan lupa tinggalkan nama ek..